Nejlepší řidič - stříbrný pohár míří k dělostřelcům

ridic01.jpg
  • 5.10.2015
  • Anonym

Celoarmádní profesní soutěž o nejlepšího řidiče uspořádalo vyškovské Centrum dopravní výchovy již podruhé. Své umění předvedla téměř šedesátka celoarmádních řidičů v celkem šesti soutěžních kategoriích.

„Oproti loňskému roku jsme tuto soutěž obohatili také o bojová vozidla, takže kromě kategorií zabezpečovacích vozidel, kterými byly Land Rover, UAZ 469, Tatra 810 a Tatra 815, se poprvé soutěžilo také s obrněnými bojovými vozidly Pandur II a BVP 2,“ vysvětluje náčelník Centra dopravní výchovy vyškovské akademie podplukovník Radoslav Mareček. Soutěžící změřili své síly v teoretických i praktických znalostech a dovednostech, nezbytných pro vojenského řidiče, jako je zvládání vozidla v omezených prostorech, podélné parkování, jízda terénem, slalom, zajištění vozidla na podvalníku, údržba, poskytování první pomoci či řízení v ochranné masce OM-90. Samozřejmou součástí byl také test z pravidel provozu na pozemních komunikacích, znalostí konstrukce a TTD vojenských vozidel. „Odlišení mezi kategoriemi spočívalo pouze v rozměrech a typech překážek, a to vzhledem ke konstrukčním možnostem a rozměrům jednotlivých vozidel,“ doplňuje podplukovník Mareček, který byl potěšen faktem, že svá vozidla nejlépe zvládali právě řidiči těch největších a nejtěžších, tedy obrněných bojových vozidel.

O nejlepšího řidiče AČR bojují jen vítězové jednotlivých kategorií, a to v tzv. superfinále, společné disciplíně, jejíž účastníci do poslední chvíle netuší, co je čeká. V závěru soutěže se tak přímo nástupiště kasáren Dědice proměnilo v jakousi vytyčenou dráhu s celou řadou různých překážek a na scéně se objevilo, co asi nikdo nečekal. Kolo. „Cyklista je zákonem o provozu na pozemních komunikacích definován také jako řidič, a tak jsme pro finalisty připravili překážkovou dráhu z krajské soutěže cyklistů II. stupně ZŠ. Řidiči motorových vozidel mají v každodenním silničním provozu tendenci cyklisty často přehlížet a nerespektovat, a proto jsem chtěl finalistům soutěže umožnit zažít jejich pocity. Věřím, že to bude poučné a přispěje to k větší vzájemné ohleduplnosti a respektu,“ vysvětlil podplukovník Mareček volbu velmi zajímavé a − jak se ukázalo − pro statné vojáky celkem velmi náročné závěrečné disciplíny.

V celkovém pořadí druhému, rotnému Michalu Polákovi, se podařilo hned při prvním startu vítězstvím v kategorii probojovat až do finále, přestože náročné couvání slalomem s Tatrou 810 bylo v jeho řidičské kariéře naprostou premiérou, a stříbrný pohár tedy zamířil k 13. dělostřeleckému pluku Jince.

Budování tradic

A plány Vyškovských do dalších let? „Vojenský řidič je nejpočetnější odborností naší armády a my bychom rádi z této profesní soutěže vytvořili silnou tradici založenou na cti a hrdosti na svou odbornost. Našim cílem je také zatraktivnit přípravu řidičů podpořením přirozené lidské vlastnosti – soutěživosti − a umožnit soutěžícím poměřit své řidičské schopnosti v celoarmádním měřítku,“ vysvětluje podplukovník Mareček, podle kterého se do budoucna uvažuje také o tom, že by vítězové soutěže převzali nejen ocenění v podobě pohárů a diplomů, ale také v podobě získání velmi cenných vojenských třídností, kdy vítěz by obdržel odznak řidiče II. třídy a druhý a třetí v celkovém pořadí řidiče III. třídy, což by dle jeho názoru motivaci soutěžících posunulo ještě výš.

Zdroj: http://www.vavyskov.cz/

Fotogalerie